mandag den 4. oktober 2010

San Francisco

Hej

Så har vi oplevet San Francisco. Vi kom til byen torsdag, hvor vi startede med at spise frokost på Fishermans Wharf, som er et havneområde med masser af butikker og restauranter. Dernæst kørte vi rundt på de ekstremt stejle gader byen har at byde på. Vi endte på en del af Lombard Street, som er en stejl snoet del af vejen, hvor der er farverige huse og blomster.

Fredag startede vi dagen med et besøg i det berømte fængsel, Alcatraz - også kendt som "The Rock". Via en film, en audio tur og gåture rundt på øen, lærte vi om dens historie, lige fra skabelsen, til militærbase, til fængsel, til indianerreservat og nu nationalpark. Vi hørte om livet på øen da det fungerede som fængsel samt om de berømte indsatte det har huset såsom Al "Scarface" Capone og "Machine gun" Kelly. Ligeledes hørte vi om de kreative flugtforsøg. Vi kan dog slå fast at det ikke måtte have været så fedt at være indsat i dette fængsel, bl.a. pga. cellerne.

Da vi var blevet løsladt fra Alcatraz, lejede vi et par cykler og begav os mod Golden Gate Bridge - broen der er berømt for at være indhyllet i tåge. Da vi cyklede derud, var det dog klart vejr, så vi fik perfekt udsigt til San Francisco og Alcatraz på den ene side og Stillehavet på den anden side.

Billedet er taget da vi senere passerede broen i bilen
Da det var tid til at spise fredag aften, fandt vi en lille kinesisk biks for at hente noget mad. Imens vi ventede på vores Kung Pao Chicken dristede vi os til at spørge en ansat om hvad man skulle se i San Francisco. Så hev hun en kinesisk udgave af "Turen går til San Francisco" frem og gav sig så igang med at fortælle med hendes yderst sparsomme engelske ordforråd. Hun gennemgik bogen side for side!! (I hvertfald på 200 sider). Da vi var nået til side 30 fik vi vores mad, men høflige og velopdragne som vi jo er afbrød vi hende ikke. Så vi behøver nok ikke at fortælle at maden var kold da vi kom tilbage til hotellet.Vi fik dog "fortune cookies", med løfter om et langt og velstående liv efter en hård dags arbejde!

Lørdag tog vi på skovtur. Nærmere bestem John Muir Woods som huser de berømte California Coastal Redwood træer. Her lærte vi så om områdets historie samt så de op til næsten 90 meter høje og 3 meter brede træer. Ikke at forveksle med de også berømte Giant Sequoia's som er så bredde man kan køre en bil igennem. (Disse træer findes kun i en anden nationalpark). Vi fandt ud af at træer åbenbart er levende intelligente væsener, som muligvis er beslægtede med hippier, i og med de står og holder "i hånd" i cirkler midt i skoven.

Vi vendte tilbage til byen hvor vi tog en tur i San Francisco's sporvogne. Vi tog turen på tværs af byen, op og ned ad de stejle bakker. Da vi så skulle retur igen, var sporvognssystemet gået i stykker, så det endte med at vi måtte forcere de stejle gader til fods, hele vejen tilbage. Det føltes en overgang som vi var tilbage i Grand Canyon, så stejlt er det.

Dagen sluttede vi af med at tage et smut i Chinatown. Vi spiste aftensmad på en jazzbar hvor vi hørte live jazz og blues imens vi spiste. Ovenpå alle de oplevelser har vi slappet af i dag, vasket tøj (måske for sidste gang i lang tid, for nu kommer vi snart hjem!). Vi fandt endda en tv kanal der viste rigtig fodbold.

Imorgen kører vi syd på ad Highway 1, hvor vi tirsdag forventer at ramme Los Angeles og 25-30 grader. Hvor varmt var det nu I har det i Danmark?